
en
Servus Red Bull Ring Classics 2025
De seizoensopener voor de Fast Seventies Benelux was er direct één van de meest verre bestemmingen op het programma, de Red Bull Ring in Oostenrijk. Een mooi evenement vol met historische race-klasses en waar veel publiek op af kwam,getuige de druk bezochte paddock en pitwalk, de tribunes waren goed gevuld tijdens de races.
Voor alle rijders van de Fast Seventies was dit de eerste keer dat ze afreisden naar de Red Bull Ring. Een pittige verre reis maar… die de moeite waard bleek!
Op de druilerige natte donderdag stroomde in de middag de paddock al aardig vol, alwaar iedereen zijn stekkie in nam en de raceauto’s in het gelid werden opgesteld.
De, qua weer, wisselvallige gehele vrijdag stond in het teken van de inschrijvingen, technische keuringen en sessies vrij rijden op de baan. Voor de eerste keer op de Ring betekende voor de rijders het verkennen van het circuit, de bochten, de verkantingen en de rempunten leren kennen. Voor Onno van Vlaanderen was dit te weinig....hij verkende ook in de eerste ronde gelijk de grindbak, al waar hij wel weer gelukkig snel uit was met zijn Davrian!
Twee plaatselijke bekende Oostenrijkse (st)rijders kwamen dit weekend na lange tijd weer in actie, Manfred Pledl met zijn snelle en bekende Ford Escort(reed sinds 2021 niet meer vanwege ernstige motorproblemen)en Roland Spazierer met zijn Ford Capri(reed ook al sinds jaren niet meer)
Wie waren er nog meer?? De Porsche’s RSR van Hans de Graaf en Gerd Rijper, de BMW van Cees Lubbers.
De familie Span met hun welbekende Mini Coopers, Stefan Jacobs met zijn mooie zelf gebouwde(replica) Ford GT40, die helaas niet in actie kwam doorversnellingsbak problemen.
De Belgische vrienden Freddy van Sprundel en Geert Boels met hun Ford Escorts Mk1, Marnix Dierick en Michel Verreken met hun Ford Escorts Mk2. Ook Jan Willem Oosterhagen(Nederlands kampioen 2024) had natuurlijk zijn kenmerkende oranje(speciaal voor Koningsdag??) Ford Escort Mk1 mee, als ook Jack Poppelaars die met zijn Ford Escort Mk1 akte de présence gaf.
Italiaans geweld mocht niet ontbreken, Stephane Rion had de weer netjes herstelde(schade op Assen 2024) Alfa Romeo GTV meegenomen.
Op de zaterdag werd in de ochtend de kwalificatie gereden. De Porsche van Hans de Graaf bleek uiteindelijk de snelste tijd te hebben gezet en staat bij race 1 dus op pole. Gevolgd door Cees Lubbers in zijn mooie BMW CSL op plek 2 en Marcel Frijlink als één van de eerste, van de flink vertegenwoordigde, Ford Escorts op plek 3.
De start van race 1 op zaterdagmiddag ging voor Cees Lubbers niet geheel vlekkeloos, hij stond wat te malen met de achterbanden enkwam slecht weg, daar waar Hans de Graaf direct flink gas gaf en afstand nam vanaf plaats 1 en deze niet meer uit handen gaf. Daar achter was de strijd tussen Marcel Frijlink, Gerd Rijper(Porsche RSR) en Freddy van Sprundel(Ford Escort)en Cees Lubbers, die een inhaalrace begon na zijn slechte start.
Podium uiteindelijk voor Hans de Graaf op 1, Cees Lubbers op 2, en Ger Rijper op plaats 3.
Het Wilhelmus klonk dus op zaterdag 26 april #Koningsdag op de Red Bull Ring!
Race 2, op zondag ochtend: met Hans de Graaf op pole, ook hier kwam Cees Lubbers heel slecht weg met zijn BMW CSL en moest haast van achteren aansluiten bij het wegstormende veld. Vooraan ontstond een mooi gevecht tussen Hans de Graaf, Manfred Pledl, jaja hij was het racen nog niet verleerd, en Freddy van Sprundel, Marcel Frijlink en Gerd Rijper. In het middenveld ontspon een mooi fair en vermakelijk gevecht tussen de Escorts vanJan Willem Oosterhagen, Michel Verreken, Marnix Dierick en Geert Boels, waarachter de Mini’s van Timo en Carst Span en de Davrian van Onno van Vlaanderen zich aansloten en probeerden bij te houden. De GTV van Rion was intussen uitgevallen met een klein technisch probleem. Na een blauwe vlag voor Klaas Span halverwege de race kwam aan hem een achter op rijdende Porsche voorbij, maar de BMW van Cees Lubbers die daar weer achter reed kwam in aanraking met de Mini, waarbij hij zichzelf en Klaas Span elimineerde, beide vielen uit met schade aan de auto’s.
Podium dit keer, Hans de Graaf weer op plaats 1, knap gevolgd door Manfred Pledl op plaats 2 en Freddy van Sprundel op plaats 3.
De verslaggeefster van Red Bull Ring TV nam nog na de race een interview af van de winnaar
Race 3 dan, zondag einde van de middag: op pole stond wederom Hans de Graaf, die het vanaf de start direct zwaar te verduren kreeg van Pledl en Frijlink in hun snelle Escorts. Onder druk in de eerste rondes spinde de Graaf met koude banden van de baan en verloor later ook nog eens zijn achterbumper en kon aan een pittige achtervolging beginnen. Ook de achteraan gestarte Cees Lubbers kon zich een weg naar voren gaan banen. Door het wegvallen van de Graaf, ontstond er een geweldig gevecht vooraan tussen Pledl en Marcel Frijlink. In het middenveld werd er ook weer heerlijk gestreden tussen de Escorts van Oosterhagen, van Sprundel, Boels en Marnix Dierick.
De Mini’s van de Carst en Timo Span(hij viel later uit),de Davrian van Onno en de Alfa GTV draaiden hun rondjes mee in het achterveld.
Uiteindelijk, Pledl moest zijn meerdere erkennen in Frijlink, de Graaf kwam net te kort, en de BMW van Cees Lubbers had de Porsche in beeld van Gerd Rijper, maar kwam niet verder.
Podium dit keer: Marcel Frijlink op plaats 1, Pledl op plaats 2 en Hans de Graaf toch nog op plaats 3!
Al met al was het een geweldig race-weekend , iedereen heeft het naar de zin gehad, en het weer … dat viel op zaterdag en zondag behoorlijk mee(korte broeken uit de kast!!)met uitbundige zonneschijn, het publiek vroeg zelfs nog om handtekeningen van de Fast Seventies rijders, waar maak je dat mee!
Dag Red Bull Ring, dag bergen én dag sneeuw!!
Willem Mank